K objednávkám nad 2500 Kč pro vás máme dopravu ZDARMA 📦

Potřebujete poradit? Jsme tu pro vás 778 979 322  (po-pá: 9:00 - 17:00)   info@ioznameni.cz

Mohlo by se hodit

Košík

Zavřít

V košíku nemáte žádné zboží.

Jak správně napsat svatební oznámení? Máme pro vás tipy, jakým chybám se vyhnout

Svatební oznámení s pozvánkou nejsou pouze o designu, ale především o slovech. A ta musí nejen pobavit, zaujmout, sdělit veškeré podstatné informace, ale být také gramaticky správně. Protože udělat chybu ve svatebním oznámení nechce nikdo z nás. Důležité je zároveň na nic nezapomenout. V tomto článku vám proto představíme nejčastější stylistické a gramatické chyby a řekneme si, na co si dát při psaní svatebního oznámení pozor.

Zveme Vás / Zveme vás – velké nebo malé V?

Velké písmeno v zájmenech slouží k vyjádření úcty a respektu k člověku, kterému píšeme. Může to být neznámá osoba, nadřízený v práci, ale i rodiče nebo kamarád (o tom si povíme níže). Ke všem z nich chováme jakýsi respekt a úctu. Velkým písmenem tuto úctu zároveň vyjádříme. 

Kdy psát velké „V“

  • při komunikaci s nadřízeným, zákazníky a jinými autoritami
  • v dopisech starším osobám
  • v úředních dopisech
  • v přáních k narozeninám a jiným významným událostem (např. svatba)
  • při soukromé komunikaci, pokud chceme dát najevo, že si adresáta vážíme

Malé písmeno pak píšeme v případech, kdy máme k dané osobě bližší vztah. Samozřejmě můžete chtít vyjádřit úctu i své kamarádce nebo rodičům a není chybou napsat i jim v e-mailu nebo dopise velké písmeno. Ale použijete-li malé, určitě to neznamená, že si dané osoby nevážíte. Jen to nevyjadřujete. V soukromých komunikacích je tedy tato volba čistě na vás. Nicméně pozor, v některých případech se velké písmeno opravdu nehodí

Kdy psát malé „v“

  • v textech, kde oslovujeme velký a náhodný okruh čtenářů (články na blogu, v časopise, apod.)
  • v reklamních textech a sloganech
  • v popiscích na webových stránkách

Jak vidíte, i my v tomto článku vás oslovujeme s malým písmenem, ačkoliv si vás čtenářů moc vážíme. Ale tento článek je určený pro velký okruh čtenářů, který neznáme, a proto píšeme malé „v“.

 

Na svatebních tiskovinách vždy velké V

Základní znalosti psaní velkých a malých písmen v zájmenech jsme vám osvojili, ale pořád nevíte, jak je to s pozvánkou ke svatbě? Svatebním oznámením sdělujeme našim hostům významnou událost, a proto oslovujeme velkým písmenem, stejně jako v případě přání a gratulací.

Velké písmeno pak volíme, ať už pozvánku posíláme jednotlivci, kterému tykáme (Zveme Tě), osobě, které vykáme (Zveme Vás) a dokonce i v případě, když zveme celou rodinu (Zveme Vás). Velké „T“ a „V“ tedy píšeme na svatebním oznámení vždy, a to v jednotném i množném čísle.  

Zámky, kostely a kaple vždy s malým písmenem

Pozor si ale dejte i na další slova a gramatické záludnosti. Někteří svatebčané například chybně píšou velká písmena na začátku slov zámek, kostel nebo kaple. Tam ale rozhodně nepatří. Pokud si nejste jisti, raději vždy sáhněte po Pravidlech českého pravopisu a gramatiku si ověřte.

Tipy, na co v oznámení nezapomenout

Máte na svatebním oznámení opravdu vše? Nezapomněli jste na nic podstatného? V oznámení nesmí chybět především jména a příjmení snoubenců (pište bez akademických titulů), místo konání, datum, čas a adresa, kam mohou hosté zasílat svatební přání nebo potvrzení o účasti. Pokud od hostů toto potvrzení očekáváte, nezapomeňte to v pozvánce zmínit a to včetně data, do kterého mají dát svou účast vědět.

Datum napište raději slovem

U data konání doporučujeme napsat daný měsíc celým slovem, tedy místo 3. 5. 2024 napište 3. května 2024. S číslovkou by se mohlo stát, že se některý host splete a přebere si datum svatby jinak. Přesně pojmenovaným měsícem se proto případným omylům vyhnete.

Správné oslovení na obálce 

Také nezapomeňte na obálku přesně napsat, koho vlastně zvete, a to zejména tehdy, posíláte-li pozvánku do domu, kde žije více lidí. Pokud zvete celou rodinu, použijte oslovení „Rodina Novákova“, v případě, že jsou zváni pouze rodiče, napište „Pan a paní Novákovi“ a v pozvánce pro kamarádku s možností přivést si s sebou přítele nebo kamaráda zvolte „Slečna Nováková a host“. 

Hotovo? Máte napsáno, vybráno? Tak hurá tisknout a posílat! Ale nejprve si raději vše ještě jednou zkontrolujte. A pak pro jistotu ještě jednou. Však víte, jak se to říká, dvakrát měř, jednou řež. A u svatebních oznámení to platí zrovna tak!

Jsme odborníci přes design a tisk svatebních tiskovin.

Nabízíme kompletní sortiment, který vám upravíme na míru.

Podívat se na oznámení
Máme vlastní designery

Návrh a úpravy provádíme zdarma do 1-2 dnů. Nejprve vám návrhy pošleme ke schválení a až poté je vytiskneme.

Garance změny termínu

Víme, že se může stát cokoliv. Proto vám chceme dát jistotu, že změna termínu pro nás není žádný problém.

Doručení do 2-3 dnů

Disponujeme vlastními stroji a expedovat umíme opravdu rychle. Víme, že čas hraje často hlavní roli.

Nejvyšší kvalita tisku

Všechny výrobky pečlivě kontrolujeme a proto od nás odchází pouze dokonalé zboží, pečlivě a s láskou zabalené.

Inspirujte se na našich sociálních sítích

Neváhejte nás kontaktovat!

778 979 322 - (po-pá: 9:00 - 17:00)

Přihlášení zavřít

Cookies

Naše společnost používá soubory cookie ke správnému fungování vašeho oblíbeného e-shopu, k přizpůsobení obsahu stránek vašim potřebám, ke statistickým a marketingovým účelům. Kliknutím na tlačítko přijímám nám udělíte souhlas s jejich sběrem a zpracováním a my vám poskytneme ten nejlepší zážitek z nakupování.

Vaše nastavení souborů cookie

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.

Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží. Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.

Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.

Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi pro úpravu zobrazovaných reklam tak, aby pro vás byly zajímavé.